Poetă a ”unei simţiri ardente” (Rodica Marian-Prefaţă), Persida Rugu în noul său volum de poeme Viaţa după Azelman, editura Risoprint, Cluj-Napoca, 2oo7, inaugurează un nou orizont al dialecticii codurilor,în care descoperim o sensibilitate maladivă,în unele cazuri,dar şi o frisonare a eului bine temperat.Titlu volumului este simtomatic,prin însăşi faptul că interpretativitatea lui conduce pe cititor spre înţelegeri divergente. Pentru poetă,Azelman este o fiinţă imaginară ,simbol pentru Om şi Dumnezeu-de-le A-la Z,o anagramă bine aleasă..

Structurat în patru cicluri,nu întâmplător ordonate într-o succesiune, epic-ideatic,ce sugerează evoluţia eului într-o explzie în propria-i trăire,Podul roşu,Coborârea în arenă,Al treilea ceasuchia ,Pe muchia cerului,Posada.

Persida Rugu prin acest volum ne dezvăluie preocuparea sa pentru cuvânt ca entitate de sensuri,dar şi cărămidă a edificiului textual,însă,mai mult pentru relaţia semnificant/semnificat.Chiar dacă,uneori face aluzie şi chiar trăieşte întâmplări supreme,de trecere în nefiinţă a fratelui:Frate-al meu ce ştii durerea/dincolo de lutul aspru/masa tainei e tăcerea/şi ţărâna somn albastru.(Podul roşu)Poeta forţează trăirea şi toarnă în cuvinte proiecţia polimarului în cosmos,se luptă cu viziunea asupra lumii revendicată dintr-o logică a ilogicii în miezul textului poetic.Poezia devine o sintaxă a lumii,mitul poetic devine echivalentul unui mit cosmogonic cu statut gnoseologic:din vetrele nopţii răsar chiparoşi/văpaie prin domuri de abur cernite/vedeniile ascund aduceri aminte/de ger arde luna sub arborii-ntorşi.(Ger).

Prin acest volum Persida Rugu atrage atenţia asupra frisoanelor eului pus în situaţia de a rece peste propriul sânge,de a trăi experienţa umbrei unei femei prin labirint când Cuvântul foşneşte în urma ei/şi plânge(Umbra unei femei prin labirint).Această stare este semnul opoziţiei, când cuvântul nu acţionează ca simplu designeans,vibraţie sonoră a omului,ci alcătuieşte lumi indepentente raportate mai degrabă la antimaterie,decât la substanţa ce o înconjoară:Câinele pământului priveşte neatinsul cu bisturiul apei/între dinţi.(Dimineaţă de oglinzi).Se poate vorbii la Persida Rugu de funcţia privilegiată a cuvântului suflet ce dă o fecunditate estetică deosebită,deopotrivă sens şi trăiri de semnificaţii,dar şi percepţii ce înregistrează într-un evantai metaforic,multiple sensuri,ca echivalenţe în cotidianul vieţii:oricum,sufletul se asimilează cu viaţa şi aceasta cu podul dintre naştere şi moarte(Podul roşu,Podul din martie,Podul de îngeri),şi între cele două limite apare reânvierea din primăvară:şi primăveri se-anină blând/de teiul vechi în prag de poartă/când îngerii prin aer poartă/o candelă din lutul sfântr.(Podul din martie).

Elementele constitutive ale universului poetei e plânsul ce sub streşini îl aud,el se unifică pentru a se individualiza într-un nou ciclu ce-n toamnă-n fructe se destramă,constituindu-se într-un nou ciclu al totalităţii sferice,lacrima:şi lacrimi taie nordul val/prin ape albatroşii pier/îşi lasă umbra peste mal.(Mitopa).Inălţarea spre eternitate,în timp ce colindă moartea prin oraş,dorul de fratele dispărut ucide şi renaşte anotimpuri şi formele,prefăcându-le în ipostaze alternante ale veşnicei schimbări.

Refelxivitatea poemelor acestui volum aşează poeta la un nivel de continuă semnificaţie,fiindcă Viaţa după Azelman este simţită şi văzută prin ochiul metafizic,iar podul simbol al centrului existenţial al fiinţei este locul efemerului popas,înainde de a trece în flacăra de gheaţâ din ţara neantului,probabil în Casiopeia,universul unităţii primordiale.

Al. FLORIN ŢENE

Reclame

Un răspuns to “07 Martie 2008 – PERSIDA RUGU: „VIAŢA DUPĂ AZELMAN“, editura Risoprint, Cluj-Napoca, 2007 (Al. Florin Ţene)”


  1. Ma intereseaza adresa de email a domnului Tene. Este o rugaminte.

    pcichirdan

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s