Un poet de „expresie civică” (Doru Munteanu) dar şi al gesticulaţiei surprinse în intervalul de timp între două trăiri consecutive ale eului la acelaşi meridian al inimii, este braşoveanul Ioan Suciu, prin noul său volum, al unsprezecelea, intitulat simptomatic „Ştiinţele suave”, Editura „Societatea scriitorilor Militari”, Bucureşti, 2005.

Structurat în patru cicluri: „Sideralia”, „Puterea de a fi”, „Deltă în sunet” şi „Arlechino”, realul se prezintă coerent în biografia poetului, cu proaspete înnoiri ale formei artistice, din punct de vedere stilistic şi ale aşezării verbului în (con)text. Poetul are o educată imaginaţie a scenariului abstract şi al discursului liric, uneori încorsetat în chingile versuluiclasic şi al formelor fixe, încât e aproape imposibil de sesizat graniţala care trăirile superioare se despart de mitologia poetică proprie:

„Crede-mă, acestui ritm doar/ Îi dau sens şi-i dau şi formă/ dar de ce Cuvântul ăsta/ Tot alunecă prin normă?… („Dialectică”).

Poemul curge ritmic, cu irizări elegiace, spre efluviile emise de „Steaua dorului”, „dezbate” acea inefabilitate a lumii imaginare percepută prin concepte: „Tăcerea? -o stea neatinsă/ În mii de sunete prelinsă…”, sau „Arderea?…Suav concept/ Cu spini tot mai mulţi în piept…”

„Ştiinţele suave” sunt, tocmai, stările imponderabile care intră în biografia poemului, prin eul poetului. Aproape nimic inutil în versurile acestui autor, totul părând a intra cu precizie într-un tabel al elementelor după o grilă prestabilită, verificată. Impresia de variaţiuni în marginea unui motiv constant are naturaleţe, în ciuda slăbirii hăţurilor bidiviilor metaforei, ai retoricii, iar dozajul calculat al finalurilor are un efect indiscutabil: „O, cât aş vrea ca toate să se stingă/

într-un amurg doinit de întrebări…” („De stea…”), superbe versuri, sau: „numai astfel vei înţelege datul din aripi…/ înmiresmarea…/ dorul de arderi…” („Să vină diamantul”).

Rememorările unor clipe când „ne desenam cu sunete” devin ceremonii pentru reflexibilitate. Cu un ochi înăuntru, iar cu celălalt deşteptat în afară, poetul îşi controlează atent mişcarea interioară şi reverberaţiile lui afective, studiindu-şi, ca-ntr-o oglindă, ritmurile eului: „Osia luminilor de ritmuri/ Lucea şi ea fără de vină/ Rugina foarte vie-a zării/ Se mineraliza prin noi.” (Sonet alb). Virtuozitatea se simte tocmai în „mineralizarea” prin cristalizare a verbului „interior”. Încât poetul îşi admiră, prin dedublare, propria imaginaţie, în care întrevede adevărata fizionomie a realităţii: „o maşină trece glorios prin închipuuire/ Şi carnea închipuirii se finalizează./ Nopţi incasabile se agită/ şi ating braţul Cuvântului” („Robotoctresus”).

Poemele sunt nişte autoscopii lirice în care încape şi suficientă reflecţie în marginea versului. Uneori tonul meditativ are şi sonorităţi încâlcite, ce pot echivala cu o cauzistică lirică. Regia discursului e mereu controlată, studiată îndeaproape, supravegheată mprin intervenţii sentenţioase. Între construcţie şi contemplaţie eul liric îşi consumă şi consumă virtualităţi precum un acrobat cu atenşia încordată. starea lui fundamentală e însă melancolie vitalizată prin „ştiinţele” „alchimiei” cuvântului ca expresie a trăirilor. Căci, ce poate fi pentru poet „Ştiinţele suave”? Decât trăirile interioare trecute în retortele eului şi catalizate prin metaforă.

În acest volum, Ioan Suciu rămîne poetul esenţelor („Cristale-n sunet…”) şi al Sinelui, care „înţeleneşte dureri”, fiind un reprezentant de frunte al noului curent literar, proglobmodernul, ce promovează inovaţia prin întoarcerea, pe jumătate, la poezia tradiţională cu mijloace moderne.

Şlefuind cuvântul până la calofilie, în special textul, asemeni sculptorului în marmură, descoperă valenţele ascunse acolo, ale verbului, melodicităţile epitetului, volumul lui Ioan Suciu devenind o carte de vizită în contextul liricii contemporane.

AL. FLORIN ŢENE

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s