In „Cuvânt înainte”, se afirma că peisajul poate deveni ” subiect de reflecţie prin conexiunile metaforice” şi prin „sugestiile culturale”.

Izvorâta din gândirea Zen, specia haiku esenţializează gândirea prin sugestiile metaforice şi simţul detaliului, nu este numai un pastel.Aducerea-aminte platoniciană a „ideilor în experienţă” înseamna şansa creaţiei şi re-crearea peisajului în mod personal, afectiv.

Moto-ul, din Benjamin şi Amy Radcliff,”Understanding Zen”, priveşte „umbrele realităţii”, în spatele cărora se află forma sau ideea generală.

Dintre haiku-urile acestei plachete, multe conţin reflecţii filozofice sau numai existenţiale, altele reflecţii excepţionale sensibilitate şi capacitate a poetului de a ne pune înainte imagini unice: „Măcieş arzând; Sub soarele orbitor; Sintaxa-i vorbitoare.” (p.68); „Au tăiat copacul; Jur-împre jur;Aşchii de timp”(p. 74); „Pădurea toamna; De la verde la roşu închis; Tresare şopârla”.(p.85); ” Un cocostârc stând;Pe braţul drept al soarelui.;Timpul se uită la el”.(p.66); „Pustii, Cu-o plasă de fluturi;Al eargă s-ajungă;Din urmă vara.” (p.103); „Salcâm în floare.; Parcă ar strânge; La piept albinele.” (p.136); „Singurătatea; Ultimul martor; A1 peisajului”(p.188).

Poetul este conştient de „Tirania cuvintelor pe pagină”(p.75),dar si de faptul că mişcarea, energia, se compensează cu ţipătul pescăruşului (p.89).In afara sensibilităţii specifice poeziei orientale, el are peisaj cu memorie, spirit de observaţie, distingând între semnele aparente ale lumii pe cele încărcate cu semnificaţii profunde. Un haiku trece muntele prin forţa de a găsi Calea (p.12). Când, din cerul înflorit, cade o floare de măr într-o băltoacă, cititorul se gândeşte la posibilitatea că, în lumea măruntă, cotidiană, să apară puritatea, superioritatea, şi frumuseţea ideilor. „Stropi de ploaie în vânt devin prieteni, atunci când te afli printre străini” (p.9). Efemerul este sugerat şi în imaginea copiilor care vor să mute marea în castelele de nisip de pe nlajă (p.14)

Cultivă cu echilibru cromatica, dinamismul şi reflecţia filozofică explicând la nivel poetic fulgerele: Dumnezeu fotografiază Pământul. Nu lipsesc episoade ale actualităţii imediate: despre captivitate si uitarea plăcerilor libertăţii, sau despre imigranţii plini de iluzii „O imagine care răzbună nesocotirea valorilor: statuile coboară de pe socluri, reacţie la lipsa de discernământ a celor vii(n.125).Libertatea este avută în vedere în mai multe haiku-uri, morala fiind că ea este indispensabilă şi nepreţuită (p.111,129).

Senzaţia de frig, înstrăinare şi de tristeie nemărginită apar în câteva piese: „Prima zăpadă”;”In ghiveciul de flori gol”; Papucii de plajă”(p.19), sau „Noiembrie târziu/Ciori croncănind a pustiu/Cruci negre nrin aer” (p.55). Toamna este un anotimp preferat: călcând pe frunze uscate, pămantul geme (p.24), iar octombrie înseamnă căderea unui măr si foşnetul ierbii(p.27). Dar şi primăvara provoacă o „stare de spirit/Fără cuvinte”(p.47)

Cum ar putea artistul să se identifice cu opera picturală, altfel decât prin repetare şi intensitate(p.28). Liniştea este generalizată sau adâncită prin sunetul unei pendule (p.39), iar vântul devine un participant la sentimentul poetului, care îi scrie iubitei, luându-i foaia şi citind-o (p.49).

In încheiere, alte două haiku-uri cu minunate imagini ale naturii: „Plouă cu frunze/Salcâmul îi dăruie vântului toată averea” şi „A-nflorit socul/In curtea spitalului/Terapie cu fluturi”.

CORNELIU VASILE

Reclame

Un răspuns to “14 Aprilie 2008 – GABRIEL STĂNESCU: „PEISAJ CU MEMORIE. POEME HAIKU“, traducere: Daniela şi Ştefan Pătruţ, Olimpia Iacob (engleza), Letiţia Ilea (franceză), Criterion Publishing, Bucureşti, 2006 (Corneliu Vasile)”


  1. M-am oprit asupra cartii lui Gabriel Stanescu sau mai curand asupra comentariului la carte, pentru ca, intamplator, il cunosc pe autor si personal, inca inainte de a pleca din tara, si i-am citit alte carti, iar din felul cum scria nu ma surprinde ca acum a ales o forma de expresie
    poetica atat de concentrata precum haiku. Nu pot totusi adauga nimic la comentariul cartii, deoarece pe aceasta n-am citit-o.
    Nastasia Maniu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s