Un poet al imaginarului baroc frisonat,uneori,de o ironie fină,în spaţiul căruia construieşte un univers este Radu Vida în recentul său volum Preumblare în Occitania, Casa de Editură Napoca, 2008. Remarcăm ţinuta grafică şi tipografică de excepţie.

Incă din titlu autorul ne invită la o plimbare într-un univers numai de el cunoscut,simtomatic intitulat Occitania(cuvânt compozit şi aluziv),pentru a cunoaşte trăirile sale într-un timp arhetipal.

Volumul este structurat în patru cicluri a căror tematică se interferează,dar fiecare cu o ideatică proprie:Ravagii în Forum,Hai cu mine!,Scrisori din Enyland,şi Scala Dei,cu un Cuvânt înainte semnat de autor.

Obsedat de himera profunzimii,poetul desfide existenţa amorfă şi derizorie,sondând trăirile sale cu zâmbetul în colţul buzelor,răstălmăcind aparenţele pentru a descifra filonul spiritual:Partea nevăzută a lucrurilor/arată întodeauna adevărul:/trupurile contorsionate,/ruperi de ritm,/imn de slavă nemerniciei,/cine confundă cerneala/inundă cu petrol htonianul,/uitând neoticul din noi.(Numele criminalului).Departe,poezie dedicată regretatului prozator Vasile Rebreanu,este scrisă într-un registru patetic invocând un trecut intrat în mitul biografic,deacum,anistoric:Mi-am împodobit bradul de plastic,/Acelaşi de anul trecut,/Numai că atunci,mandarini şi portocale/Sufletul tău,sprijinit de soba cadă,/Arome trimitea şi muzici./Mai pe urmă ai plecat,departe/Se mai auzea lovind în bolţi medievale/Viers bolând,cum ziceai.Amestecul de recuzită vetustă şi de rememorare,Radu Vida are însă o prospeţime a imaginaţiei incontestabilă şi o percepţie frustă a materialităţii răvăşită:Lumea în adâncuri,curcubei în zare,/Sufletul se scaldă în pustietate,ca-ntr-o mare/Drumul alb rămâne!(De se poate uita).

Universul liric din acest volum are o recuzită livrescă,împrumutată din fondul cultural arhaic,mitologic şi istoric,adaptată,inteligent,la stările eului.Simţul barocului,a hrisoavelor,funcţionează ca un barometru în lirica lucidă a poetului,sprijinindu-se de proiecţii culte.Există o corelaţie între prezenţa poetică cu structura semnului,iar apoi în relaţie cu structura sintactică.Prezenţa,fiind, cum spunea Cesare Brandi,ca manifestarea însăşi a realităţii la nivel fenomenic,constituindu-se în acelaşi timp punctul de grefare a investigaţiei transcendentale asupra fiinţei:Ce i-ar fi spus Ossian lui Homer/Despre câte-n Iad şi pe Pământ şi-n Cer?/:/atunci gonidiile se-nchinau spre Apus/Moire croşeta chipuri de zei şi sedus.(Ispitele lui Clovis).De multe ori astfel de simboluri au funcţia de a complecta scenariu,dublând nuanţele limbii folosită.Fondul ritualic şi arhaic întreţinut făţiş în scenariul liric,e tocmai expresia imaginii unui tipar anistoric prin care poetul reuşeşte să-şi exprime ideile unor experienţe contemporane.Lirismul este emanat cu zgârcenie şi el provine din tensiuni veritabile,de extracţie magică,cu iluminări suprinzătoare:Intr-o zi de albastru total/Pe lichide imensităţi/Bărbatul priveşte o depărtare/Numai a lui şi a mării./Acolo,foarte de tot/In depărtările lăuntrice/Barcelona şi Palma/(Previzibilă corespondenţă)/Sufletul a ridicat punţi/Şi s-a trezit siluetă albă/Minunându-se de Casa El Capricho.(Insula).Observaţia nu e lipsită nici de aerul reflexiv şi,chiar când tema lirică devine gravă,o anumită tandreţe a tonului aureolează discursul,îmblânzindu-i suflul dramatic.Substanţa psihologică devine,în acest caz,o proiecţie superioară a poeticii.

Seducţiile temelor umane,spirituale şi vocaţia profetică o înţelegem când un astrolog amator va semnala pe cer un punct rătăcitor(frumos vers) a lui Radu Vida.Rezonanţă luminoasă ce reverberează pe aceeaşi lungime de undă cu emisia lirică.Acesta e întreg fermentul poeziilor din acest volum:educarea sensibilităţii prin inteligenţă şi simţ artistic.

AL. FLORIN ŢENE

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s