Poet ce vine din lumea arhaicelor balade , dar aduse în contextul modernităţii, având o încărcătură ideatică originală şi personală, este Şerban Codrin cu al său volum (la propriu) monumental, dar”şi la figurat”(Ion Roşioru), cu un titlu original Baladierul, amintind de Petrarca, apărut la editura Helis, Slobozia, 2007.

Volumul se deschide cu o baladă, profesiune de credinţă, închinată maestrului care ocean îmi eşti, şi cer mărinimos, în timp ce maestru radiază ca un altar.

Poetul scrie în stil clasic, în majoritatea cazurilor , cu rimă încrucişată, desfăşurând un univers liric ondulator cu lungi acumulări de detali, în viziuni ce dizolvă realitatea din pasta istoriei, dar, şi din prezentul vâscos:Sclipici de briliante, ireal/Vibrând pe margarete-ncoronate, /Extatice garoafe, crini royali/de nouăzeci şi nouă de carate, /Presimt în fastuasa revărsare/Şi neastâmpăr peste trotuare/Cum bântuie din cer în văgăuni/Şi curg de-a rostogolul pe imperii, /Curg hăituiţi călare de-un nebun, /Curg demonii din marile Siberii. (Balada când viforul călare pe dragoni sălbatici bântuie coclauri). Incă de la prima baladă autorul ne fixează intenţioa sa şi scenariul pe care îl doreşte să-l desfăşoare în cele ce urmează. Observaţia se amplifică până la percepţia realităţii ca halucinaţie, iar din felul acesta precipitat de a trăi fenomenele şi a privi lucrurile ţâşneşte brusc o stare paradoxală de natura revelaţiei:Jos, într-un târg de lene, dobrogean, /Cu felinaru-n creştet, idiot/Luna-ntărâtă, goală sub capot, /Butoaiele cu apă la burlan. /O fată pritoceşte prăjituri/Cu praf de nuci în sucul purulent/Şi-mbălsămează cerul spre-Orient. (50). Plonjonul în mitologia biblică, uneori cu un scenariu burlesc, îl face pe poet să descopere abuzuri de utopii fără greşeală, iar ironia fină emanată de baladă îl conduce pe cititor să perceapă o stare paradoxală de natura revelaţiei:Chiar Domnul în obsesiile Sale/ Îşi face socoteli câte păcate-a/Plantat cu fast livezi ideale, /Din plin să Le deguste voluptatea. (Balada fericiţilor Adam şi Eva în grădina desfătărilor).

Repetiţia ultimului vers din fiecare grupaj de versuri, de 6 sau 10, nu face decât să accentueze ideea pe care doreşte să ne-o trasmită , dar şi “parfumul”unei muzicalităţi incitante. Limba profetică a poetului are ceva clocotitor şi sibilinic, ridicând realitatea umilă la dimensiunile altei realităţi coborâte din infinit”Blestem să cadă pe piciorul tău!/

L-aud călcând cu-arcadicii pantofi/Supremul bine şi supremul rău/Pe străzi cu nume vechi de filozofi. (167).

În fapt, Şerban Codrin este un imaginativ, deoarece incizia fanteziei complectează tabloul surprins în diferite ipostaze, la care se adaugă simţul ritmului şi al rimei, toate aceste elemente definindu-l. Dar şi un fel de dereglare sistematică şi sistemică a simţurilor, care îl ajută să vadă retrospectiv şi introspectiv lumea, fabuloasă şi, uneori, terifiantă:Aseară , luna ca o farfurie/Cu mere, portocale, nuci, smochine/Şi struguri în dantelă brumărie, /Şezând la masă, îţi ghicea de bine. Viziunile insolite, având ceva din faptul crepuscular al lui Trakl, provine din exacerbarea unor trăiri presimţite şi din amplificarea amănuntului cotidian. Starea de graţie e un delir al ritmului, metafora este folosită echilibrat de teamă să nu optureze ideea şi mesajul, toate pe un suport de delir al ritmului şi al rimei. In fiecare fragment de real, poetul “plantează” un strop de iraţionalitate, prilej de a pătrunde brusc în mister:Din cer curat s-a destrămat furtuna, /Şi, pacoste, n-a mai rămas nici una/Din marile iluzi, aşadar. (266).

Mitologia, misterul, fantomele evadând din istorie, din realitatea imediată cu aparenţă domestică, aluzii de ordin cultural şi livresc, imagini furtunoase, impresia de puzzle existenţial , sunt principalele elemente din baladele unui poet admirabil ce a evadat dintr-un bâlci al deşertăciunilor cu invitaţia să-l vizităm, trăind ineditul.

AL. FLORIN ŢENE

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s